POAS reagoi nopeasti lakimuutokseen – Talotohtori 2.0 helpottaa palovaroittimien ylläpitoa isossa huoneistomäärässä
Asiakas: POAS
Vuoden alussa toteutui lakimuutos, joka koskee kaikkia taloyhtiöitä: Vastuu palovaroittimien huollosta siirtyi asukkailta rakennuksen omistajille. Pirkanmaalla Pirkan Opiskelija-asunnot oy POAS investoi etäseurattaviin palovaroittimiin. Hyvät kokemukset ja Talotohtorin etähallintapalvelun avulla saavutetut säästöt kannustivat valitsemaan toimittajaksi Enermix Oy:n.
Palovaroittimien toiminta ja ylläpito on vuoden alusta lähtien ollut pelastuslain sanelemana taloyhtiöiden tehtävä. Rakennuksen omistajalla on lain mukaan velvollisuus varmistaa, että sekä paristokäyttöiset että verkkovirtaan kytkettävät palovaroittimet ovat toimintakunnossa. Tämä teettää monelle taloyhtiölle merkittävän määrän työtä, kun säännöllisesti tarkistettavana ja huollettavana voi olla usean kymmenen tai jopa sadan asunnon palovaroittimet. Muutoksen siirtymäaika jatkuu vuoden 2025 loppuun saakka.
Pirkan Opiskelija-asunnot oy POAS valmistautui lakimuutokseen hyvissä ajoin kartoittamalla asuntojensa varoittimia viime vuoden puolella. Yhteensä 2 500 asuntoa omistavan osakeyhtiön kokemus oli, että palovaroittimien huollettavuus on vaikeaa. Suurimmassa osassa asuntoja käytössä on perinteinen patterivaroitin.
– Näin laajassa kokonaisuudessa helppous ja asukasturvallisuus on ensisijaisen tärkeää. Perinteisten patterivaroittimien kanssa me emme voi tietää, onko varoitin toimintakuntoinen ja käytössä vaatimusten mukaisesti. Huoltofirman edustaja kiertää varoittimet läpi määräajoin, mutta valitettavan usein törmäämme siihen, että varoitin on esimerkiksi vedetty irti, kun pattereiden loppumisesta varoittava piippaus on käynyt hermoille, POASin kiinteistöpäällikkö Heikki Thelen kertoo.
POAS toivoi ratkaisua, joka helpottaisi palovaroittimien valvontaa ja vastaisi pelastuslakimuutoksen vaatimuksiin. Enermixin palveluista POASilla oli aiempaa kokemusta etähallintapalveluiden ja älykkään lämmityksenohjauksen osalta jo useammalta vuodelta. Myös etäseurattavat palovaroittimet päädyttiin hankkimaan Enermixiltä. Talotohtoriin liitetyistä varoittimista saadaan palvelun kautta tieto pariston tasosta, mahdollisista häiriöistä, palohälytyksistä sekä siitä, milloin varoittimen testauspainiketta on viimeksi painettu. Lisäksi varoittimista on saatavilla kiinteistön lämpötila- ja kosteustiedot, minkä ansiosta niitä voidaan käyttää myös Talotohtorin älykkäissä ohjauksissa.
– Koimme, että palovaroittimet oli järkevintä liittää Talotohtoriin, jotta kaikki tieto on samassa järjestelmässä. Lisäksi homma Enermixin kanssa on toiminut jouhevasti ja palvelun hinta on kohdillaan. Asiat ovat toteutuneet niin kuin on sovittu. Jos jotain kehitystarpeita on ilmaantunut, Enermix on hyvin tarttunut niihin, Thelen summaa.
Palovaroittimien asennukset suoritti elokuun lopussa Lahden Kiinteistövaltti Oy. Etähallittavien palovaroittimien hankinta ei investointina ole merkittävän suuri. Kun kiinteistöön asennetaan useampia palovaroittimia, yhden hinta asennettuna on noin 75–80 euroa. Alkuun etäseurattavat varoittimet löytyvät yhdestä 65 asunnon kiinteistöstä, mutta suunnitelmissa on mahdollisesti palvelun laajentaminen uusiin kohteisiin.
– Kokemusta ei vielä ole pitkältä ajalta, emmekä tällä aikajänteellä voi esimerkiksi arvioida etäseurattavien varoittimien kautta saavutettuja säästöjä, mutta jos yksikin tulipalo näin estetään, säästö on todella iso, Thelen painottaa.
Hyviä kokemuksia ja energiansäästöä
POASin 31 kohteen kiinteistöautomaatiot ovat olleet liitettyinä Talotohtorin etähallintapalveluun neljän vuoden ajan ja lisäksi Talotohtorin älykäs lämmityksenohjaus on käytössä viidessä kohteessa.
– Älyohjauksen ja olosuhdeantureiden kautta saamme paljon dataa, jonka avulla voimme optimoida kiinteistöjen energiankulutusta. Olen ollut erittäin tyytyväinen palveluun, kiittelee POASin kiinteistötyönjohtaja Timo Jäärni.
Tulevalla lämmityskaudella älykäs lämmityksenohjaus on käytössä 18 kohteessa. Laajentamiseen päädyttiin hyvien kokemusten perusteella: energiankäytön säästö viidessä aiemmassa kohteessa on ollut noin 15 %, mikä euroina tarkoittaa keskimäärin 4 250 euroa per kohde.
– Rakennuksien lämpökuorma on todistetusti pudonnut ja ääripään olosuhteista, liian kuumasta tai liian kylmästä, on tullut vähemmän valituksia, Jäärni toteaa tyytyväisenä.
Jäärni arvostaa myös henkilökohtaista palvelua:
– Olemme yhteydessä Enermixin kautta noin viikoittain, jos olemme tarvinneet apua tai jos on jotain kysyttävää. Myös kehitystyötä tehdään pari kertaa vuodessa. Usein kehityskohteet ovat lähtöisin meidän asiakkailtamme ja liittyvät automatiikkaan – esimerkiksi siihen, mitä Talotohtorin näkymä näyttää. Enermixin suunnalta kaikki reagoinnit tapahtuvat todella nopeasti ja myös se kerrotaan suoraan, jos jollekin asialle ei sillä erää voida tehdä mitään.
Jäärni on seurannut taloautomaation kehittymistä urallaan jo 30 vuoden ajan. Kehitys on ollut huimaavaa, mutta pohjimmiltaan kyse on aina ollut siitä, että yritetään hakea mahdollisimman hyviä asumisen olosuhteita mahdollisimman taloudellisesti.
– Uskon, että lämmityksen optimointiin kiinnitetään tulevaisuudessa vielä enemmän huomiota. Se lisää myös viihtyvyyttä. Yleensä se, että asukkaista ei juurikaan kuulu, tietää hyvää. Silloin olosuhteet ovat sellaiset, että niissä on hyvä olla ja asua, Jäärni päättää.