Talotohtori tarjoaa tasaisia olosuhteita ja taloudellista säästöä Kotkan Energian asiakkaille
Asiakas: Kotkan Energia
Kotkalaisten oma energiayhtiö Kotkan Energia brändäsi Talotohtori-palvelun ja tarjoaa sitä asiakkailleen Smartikle-nimellä. Kaukolämpöasiantuntija Sauli Niemelä ja markkinointipäällikkö Annika Aalto kokevat, että toimiva yhteistyö hyödyttää kaikkia osapuolia.
Enermix on tehnyt tiivistä yhteistyötä Kotkan Energian kanssa jo usean vuoden ajan. Talotohtorin pohjalle rakennettu Smartikle on tarjonnut Kotkan Energian asiakkaille selkeästi tasaisempia olosuhteita kiinteistöissä ja myös rahallista säästöä.
Kotkan Energian kaukolämpöasiantuntija Sauli Niemelän mukaan energiansäästöä on syntynyt kohteesta riippuen keskimäärin 5–10 prosenttia.
– Joissain kohteissa säästö on ollut jopa huimat 20 prosenttia, kun toisissa puhutaan huomattavasti maltillisemmista luvuista. Kaikissa kiinteistöissä sisäolosuhteet ovat kuitenkin olleet aiempaa tasaisemmat lämmityskaudella, Niemelä toteaa tyytyväisenä.
Niemelän vastuulla on Smartikle-palvelu käytännössä. Hän hoitaa palveluun liittymisen ja toimii asiakkaan yhteyshenkilönä ylläpitoon liittyvissä asioissa. Niemelä kokee, että kommunikointi Enermixin kanssa on sujunut mutkattomasti:
– Yhteistyö on ollut oikein mallikasta. Olemme löytäneet yhdessä oikeat toimintatavat ja palvelun käyttöönotto asiakkaiden kiinteistöissä sujuu hyvin. Kun eteen tulee kysymyksiä tai ongelmatilanteita, Enermixiltä olemme aina saaneet nopeasti tarvittavaa teknistä tukea.
Myös markkinointipäällikkö Annika Aalto arvostaa toimivaa yhteistyötä.
– Meillä on edelleen säännöllisesti Enermixin kanssa yhteisiä palavereja, joissa kuulemme esimerkiksi tuotekehityksestä. Enermix on auttanut myös palvelumme markkinoinnissa: viime vuonna meillä oli isännöitsijöille suunnattu aamiaistilaisuus, jossa toimitusjohtaja Sami Vatanen oli puhumassa. Olemme käyneet tutustumassa Enermixiin paikan päällä ja Enermix on osallistunut kanssamme alan messuille. Tuki ja apu on ollut molemminpuolista ja koen sen hyväksi – ilman yhteistyötä ei tapahdu kehitystä, Aalto summaa.
Pilottikäytöstä kotkalaisten omaksi
Ennen Talotohtorin laajempaa käyttöönottoa Kotkan Energialla oli tarjolla asiakkailleen useampia älykkäitä kiinteistönhallintaan liittyviä palveluita. Talotohtori oli pilottikäytössä yhdessä kohteessa ja valikoitui lopulta pidempiaikaiseksi yhteistyökumppaniksi. Palveluun on liittynyt tällä hetkellä noin 30 kohdetta.
– Talotohtori todettiin hyväksi ja toimivaksi. Halusimme rakentaa sen pohjalta oman tuotteen kotkalaisille ja tarjota jotain tunnistettavaa ja omaa, markkinointipäällikkö Aalto selvittää.
– Lähdimme tiimin kanssa miettimään, millaisella tarinalla saisimme kerrottua palvelusta asiakkaille parhaiten ja päädyimme kehittämään keulakuvahahmoa. Koska kyseessä on älykäs kaukolämpöpalvelu, päädyimme älykkääksi miellettyyn kotkaan, joka sattuneesta syystä sopii mainoshahmoksemme muutenkin.
Smartikle rakennettiin Talotohtorin pohjalle palvelemaan nimenomaan kotkalaisia. Palvelun käyttäjälle näkyvät Kotkan Energian värit ja logo. Markkinoinnin avuksi kehitettiin paikallisin voimin palvelun hyötyjä eri kohderyhmille avaava video, josta kotkalaiset voivat bongata muun muassa tuttuja maamerkkejä.
– Olemme panostaneet tuotteistamiseen ja kehittäneet tuotteelle tarinan. Se selvästi herättää kiinnostusta ja kannustaa potentiaalisia asiakkaita kyselemään lisätietoja palvelusta. Tarinaa tukee tuotteistettu materiaali: Smartikle-kotka kurkkii käytössämme olevassa autossa, tapahtumiin mukaan otamme Smartikle-vesipulloja, henkilöstöllä on Smartikle-hupparit ja teimme myös Smartikle-haalarimerkkejä, Aalto luettelee.
Smartikle-kotkan nimi on saanut useamman kerran hymyn kuulijan huulille.
– Täälläpäin ei hirveästi käytetä finglishiä, joten hahmon nimi piti saada kotkalaisten suuhun sopivaksi. Siten syntyi väännös englannin smart- ja eagle-sanoista, Smartikle, Aalto myhäilee.